با بیمار دوقطبی چه کنیم؟

مراقبت از فرد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند برای شما، به عنوان والد،همسر ، فرزند یا دوست فرد مبتلا بسیار سخت باشد. هر کس این موقعیت را داشته باشد، میداند که با موقعیتی استرس آور رو به روست. اگرچه راه حل ساده نیست، اما نکات زیر ممکن است کمک کننده باشد:

1.بیاموزید: در مورد این بیماری مطالعه کنید، هر چقدر بیشتر بدانید، بهتر است.

2. گوش بدهید: به آنچه که او(فرد بیمار) به شما می گوید، توجه کنید. این پیش فرض را نداشته باشید که آنچه او میگوید را میدانید. در حین شنیدن ؛ به هیجانات و احساسات او _که ممکن است علامتی از بیماری باشد _توجه داشته باشید.

3.او را به انجام اقدامات درمانی تشویق کنید: فرد بیمار نیاز دارد که درمان شده و به طور منظم چک آپ شود.

4.به علائم او توجه داشته باشید: زمانیکه علائم بیماری ظاهر می شوند ، ممکن است بیمار، به همان وضوحی که شما متوجه تغییرات می شوید، قادر به دیدن علائم نباشد و یا ممکن است آنها را انکار کند. در این موارد سعی کنید اورا متقاعد کنید که به کمک نیاز دارد.

5.کارها را با هم انجام دهید: افراد افسرده معمولا از دیگران کناره گیری می کنند. بنابراین خوب است که آنها را به بیرون رفتن یا انجام کاری که از آن لذت می برده، تشویق کرد‌.
از او بخواهید که برای پیاده روی یا رفتن به رستوران شما را همراهی کند، اگر مخالفت کرد، اصرار نکنید؛ ولی چند روز بعد مجددا همین درخواست را از او بکنید.

6.یک نقشه و طرح داشته باشید: از انجاییکه #اختلال_دوقطبی یک بیماری غیر قابل پیش بینی است، شما بایستی برای زمانهای بد، یک نقشه داشته باشید. دقیق باشید و با بیمار در مورد زمانهایی که ممکن است علائم شعله ور شوند، حرف بزنید و با او تصمیم بگیرید که در موارد اورژانسی چه کاری باید انجام دهید. اگر هر دو بدانید که در این زمان چه باید بکنید، هر دو در مورد آینده مطمئن تر خواهید بود.

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی