با دهان پر حرف بزنید!!

 

با دهان پُر حرف بزنید!!

پیش شرط ارتباط،‌ حضور والدین استارتباط و پیوند مستلزم صرف وقت با یکدیگر است.
والدینی که به خاطر طلاق، کار زیاد و … در کنار نوجوان حضور چندانی ندارند به احساس ارتباط نوجوان با پدر و مادر صدمه می زنند. این یک واقعیت ساده است که نوجوان برای اینکه احساس کند با پدر و مادرش ارتباط دارد و مورد محبت آنها است، مدتی باید با آنها وقت بگذراند.

واضح است که نزدیکی فیزیکی والدین و نوجوان الزاما ایجاد ارتباط نمی کند. پیوند عاطفی مستلزم گفتگو و برقراری ارتباط واقعی است
اینکه در روز حداقل یک وعده غذا را با خانواده و نوجوان صرف کنید در صورتی موءثر خواهد بود که از وقت شام برای برقراری #ارتباط استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید میز غذا بهترین مکان برای ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی با نوجوان است. کمی صحبت با والدین بهای اندکی برای یک غذای خوب است. اما مشکل از آنجایی شروع می شود که غذا خوردن همراه با تماشای تلوزیون یا خواندن کتاب و گشت و گذار در شبکه های تلفن همراه می گذرد، در این موارد اگرچه خانواده در کنار هم غذا می خورد ولی ارتباط شکل نمی گیرد.

به نوجوان خود بگویید: از این پس رسم جدیدی برای غذا خوردن داریم.
هنگام غذا هر یک از اعضای خانواده یک الی دو اتفاقی که در آن روز برایش افتاده تعریف می کند و احساسی را که داشته شرح می دهد. هنگام صحبت او بقیه به دقت به حرفش گوش می دهند. شاید برای روشن شدن موضوع سوالاتی بپرسند اما به هیچ وجه توصیه یا نصیحت نمی کنند. (مگر اینکه فردی که دارد حرف می زند از آنها بخواهد)

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی