زناشویی

 

‍ زناشویی

آیا تابه‌حال اتفاق افتاده که شما و همسرتان تصمیم بگیرید کمی‌ از هم دور شوید تا یک‌بار دیگر طعم خوش با هم بودن را بچشید و دوباره درباره موضوعی‌ که قبلاً بیست بار بر سر آن بحث کرده‌اید به بحث و گفت‌وگو بنشینید؟ ممکن است بحث شما درباره آینده باشد ـ کجا خانه‌ای‌ بزرگ‌تر بخرید، چه زمانی‌ بچه‌دار شوید یا چگونه برای‌ زمان بازنشستگی‌‌تان پس‌انداز کنید.

شاید هم شما و همسرتان سعی‌ دارید به هر قیمتی‌ شده از این کشمکش‌ها پرهیز کنید. دراین‌صورت احتمالاً شما‌ از زوج‌هایی‌ هستید که سعی‌ می‌‌کنید با تسلیم شدن به خواست یکدیگر از این صحنه‌ها عبور کنید، از کنار هر چیزی‌ که بوی‌ مخالفت بدهد به سرعت بگذرید، نارضایتی‌‌های‌ گذشته را در سینه دفن کنید و از آنچه اختلاف‌برانگیز به نظر می‌‌رسد، چشم بپوشید. اگر شما جزء این دسته از افراد هستید احتمالاً هیچ‌گاه آنچه را در دل دارید به زبان نمی‌‌آورید؛ به این ترتیب نه مشاجره‌ای‌ پیش می‌‌آید و نه کسی‌ آزرده می‌‌شود
بعد از مدتی به فکر فرو می روید: یک زمانی‌ همه‌چیز مهربان‌تر بود. از خود می‌‌پرسید چه بر سر آن همه محبت و لبخند آمده؟ از کی‌ زندگی‌ رنگ باخته و بی‌‌روح شده است؟

حتی‌ ممکن است زندگی‌ شما هم مانند برخی زوج ها شود که وقتی‌ روز تعطیل برای‌ گردش بیرون می‌‌روند، زن می‌‌خواهد در فروشگاه‌ها چَرخی‌ بزند، ولی‌ مرد واقعا این کار را دوست ندارد. زن با خود فکر می‌‌کند او نمی‌‌خواهد با من به گردش بیاید و با من وقت بگذراند. در همین حال، مرد هم با خودش فکر می‌‌کند او خیلی‌ خودخواه است، خیلی‌ پول خرج می‌‌کند و اصلاً به فکر دیگران نیست. هر دو پیش خود می‌‌گویند چرا ما نمی‌‌توانیم از قدم زدن با یکدیگر لذت ببریم؟ و همه آن روز به اشتباهات یکدیگر می‌‌اندیشند.

اگر شما هم در رابطه‌تان زمان‌های‌ این‌چنینی‌ زیاد دارید، باید بگویم در دو دنیای‌ موازی‌ زیر یک سقف زندگی‌ می‌‌کنید.

این فرد همان کسی‌ است که شما او را دوست داشتید و می‌‌خواستید در سختی‌‌ها و شادی‌‌های‌ زندگی‌ با او باشید. در زندگی‌ لحظاتی‌ هست که کنترل آن‌ها از دست ما خارج است. گویی‌ جریانی‌ پرقدرت و پنهانی‌ هر دوی‌ شما را به سمت مسیرهای‌ منفی‌، احساسات مخرّب، اعمال و واکنش‌های‌ نامناسب و تنهایی‌ و جدایی‌ می‌‌کشاند.
این جریان مرموز چیست؟ امروزه، وقتی‌ شاهد از هم‌پاشیدگی‌ زندگی‌‌ها هستیم، بیشتر از همیشه برای‌ یافتن پاسخ این پرسش تلاش می‌‌کنیم.

۱ احساسی‌ نهان میان زن و شوهرها وجود دارد؛ احساسی‌ که می‌‌توانست ظهور و بروز نداشته باشد و یک‌نوع ناهماهنگی‌ یا ناخشنودی‌ و دیواری‌ از بی‌‌اعتمادی‌ را میان زن و شوهر ایجاد کند.

۲ بسیاری‌ از قوانین قراردادی‌ میان مشاوران مسائل ازدواج مبتنی‌‌بر اطلاعات نادرست‌اند و یا منسوخ شده‌اند. برای‌ مثال، بسیاری‌ از الگوهای‌ ازدواج که حتی‌ متخصصان آن‌ها را علامت و نشانه بروز مشکل می‌‌دانند، همچون درگیری‌‌های‌ شدید یا پرهیز کلی‌ از تضاد و درگیری‌، می‌‌تواند عاملی‌ موفق برای‌ نگهداری‌ زن و شوهر در کنار هم باشد. جنگ و دعوا، وقتی‌ شکایت‌ها و ناراحتی‌ را آشکار کند، می‌‌تواند یکی‌ از سالم‌ترین روش‌ها برای‌ حفظ رابطه همسران باشد: «در حقیقت، شیوه دعوای‌ شما یکی‌ از گویاترین راه‌ها برای‌ تشخیص سلامت زندگی‌ شماست

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی