بهبود کیفیت ارتباط با نوجوان

 

دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر (روانکاو)

بهبود کیفیت ارتباط با نوجوان

در هفتۀ‌ آینده، سه یا چهار بار هر بار ۱۵ دقیقه وقت بگذارید و همراه نوجوان کاری را انجام دهید. در طول این زمان کوتاه که با هم هستید، هیچ سؤالی نپرسید. راهنمایی نکنید. تذکر ندهید. اشتباههای او را نگیرید و هیچ دستورالعملی صادر نکنید. یکی از مهمترین اهداف این کار آن است که به نوجوان اجازه دهید که ارتباط بین شما و خودش را کارگردانی کند. بنابراین هرگونه سؤال از طرف شما ممکن است این نقش کارگردانی را از او بگیرد. در این وضعیت اگر شما هیچ‌گونه اصلاح رفتار، قضاوت و راهنمایی را بر نوجوان اعمال نکنید؛ فقط رفتار او را بدون قضاوت، مشاهده‌ کنید. با این‌کار فضای ارتباط بین خود و او را زیرکانه تغییر داده‌اید.

به دو راهکار اصلی برای برقراری رابطۀ‌ دو به دو با نوجوان خود توجه کنید:

به نوجوان اجازه دهید یک کار لذت‌بخش و منطقی را انتخاب کند. شاید دختر شما دوست داشته باشد تا فروشگاه نزدیک خانه رانندگی کند. پرتاب حلقه کند یا به بازی کامپیوتری بپردازد. به او بگویید که شما وقت آزاد کوتاهی پیدا کرده‌اید و می‌خواهید این زمان را با او بگذرانید. ببینید دوست دارد در آن زمان چه کاری انجام دهد. اجازه دهید هر کاری که غیرقانونی، مخرب و پرهزینه نیست را انجام دهد. به او این امکان را بدهید که خودش فعالیت‌ها و برنامه‌هایش را هدایت کند.

اگر نوجوان بازی را انتخاب کرد و در طول #بازی تقلب کرد یا از مقررات بازی تخلف کرد با او همگام شوید و با قانون جدید او پیش روید. اگر او نوعی بازی کامپیوتری را انتخاب کرد از او بخواهید که آن بازی را به شما هم یاد بدهد. کاملاً با او همراه و همگام بشوید و در تمام‌مدت خوش‌خلقی نشان دهید. سعی کنید به هر دو نفر خوش بگذرد و با یادآوری تفریح‌های دوران گذشته، زمانی که نوجوان خردسال بود و با او بازی می‌کردید، این شادی را چندبرابر کنید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی