بیش فعالی

دکتر مهدی قاسمی 

روانپزشک و رواندرمانگر

بیش فعالی

اگر نوجوان شما مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی و یا اختلال نافرمانی مقابله‌ای است:

در نوجوانان با اختلال نقص  توجه همراه بیش‌ فعالی در دوران بلوغ همان تغییرات اساسی جسمانی و روانی مشاهده می‌شود که در دیگر نوجوانان همسن و سال آنها هم وجود دارد، ولی رشد ذهن و شناختی آنها در برخی موارد به‌ویژه در رابطه با خویشتن‌داری، کنترلل تکانه‌ها و قضاوت در مورد پیامدهای اعمال‌شان عقب‌تر از رشد جسمانی‌ آنان است.

آنها برای کسب استقلال، عضویت در گروه همسالان و غریزۀ جنسی همانند همسالان خود تمایلات مشابهی دارند ولی ممکن است کمتر بالغ باشند و کمتر بتوانند رفتارهای تکانشی خود را به تأخیر بیندازند و پیامد رفتارهای خود را پیش‌بینی کنند، آشفته و سطحی باشند، بدون تفکر اقدام کنند و برای کسب استقلال آمادگی کمتری داشته باشند.

این موضوع نشان می‌دهد که این گروه از نوجوانان نه فقط مانند نوجوانان دیگر در ۱۲ و ۱۴ سالگی باعث بیشترین تعارضات و ناسازگاری‌ها می‌شوند بلکه این مسأله تا چند سال بعد هم ادامه می‌یابد. همچنین در مورد نوجوانان دچار اختلال نافرمانی مقابله‌ای یا گروههایی ‌که حداقل نشانه‌هایی از رفتار سرکشی را در چندین دوره به‌مدت طولانی طی ماهها و سال‌ها نشان می‌دهند، صدق می‌کند که با این شرایط والدین باید به هنگام برخورد با مشکلات نوجوان خود، این مسائل را در نظر بگیرند.

در خصوص این کودکان، درمان دارویی تحت نظر روانپزشک به میزان زیادی کمک کننده خواهد بود.

 

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی